Delegationen för personskadeärenden

Delegationen för personskadeärenden är ett organ som tillsatts genom lag för att främja enhetligheten i rätts- och ersättningspraxis vid ersättning av personskador och lidande.

Delegationen har till uppgift att

  • följa utvecklingen av rätts- och ersättningspraxis vid ersättning av personskador och lidande,
  • ge allmänna rekommendationer om beloppen av de ersättningar som betalas för sveda och värk och andra tillfälliga men, bestående men samt lidande,
  • ta initiativ i frågor som gäller ersättning av personskador.

Bestämmelser om delegationens uppgifter och sammansättning finns i lagen om delegationen för personskadeärenden (513/2004)Länk till en annan webbplats. Närmare bestämmelser om organiseringen av dess verksamhet har utfärdats genom förordning om delegationen för personskadeärenden (1272/2005)Länk till en annan webbplats.

Nya rekommendationer

De nya rekommendationer som delegationen för personskadeärenden fastställde den 8 oktober 2024 har publicerats. 

Rekommendationer av delegationen för personskadeärenden 2024Filen öppnas i en ny flik pdf 2.7MB