Arbetsgruppen för distansdeltagande och möten på nätet i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag
OM030:00/2021 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
valtioneuvosto.fi/sv/projekt Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
En arbetsgrupp som tillsatts av justitieministeriet bereder ett förslag som utformats som en regeringsproposition. Förslaget går ut på att det görs temporära ändringar aktiebolagslagen, lagen om bostadsaktiebolag och lagen om andelslag och att det eventuellt görs ändringar i övrig lagstiftning som har att göra med ändringsförslagen.
Projektets framskridande
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens betänkande
22.11.2021 – 23.1.2022 Remissbehandling
Justitieministeriet ber om utlåtanden om Distansstämmor och deltagande på distans i
aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag -arbetsguppens betänkande
Lausuntopalvelu.fiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Dokument
Innovatics Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.1.2022 Innovatics Oy
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet
Inderes oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
Korkein hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Justitieministeriet
-
22.11.2021 Justitieministeriet
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
22.11.2021 Justitieministeriet
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Remissbehandling
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Ytterligare uppgifter
Regeringspropositionen lämnades till riksdagen
21.4.2022 Författning
Regeringspropositionen lämnades till riksdagen den 21.4.2022. RP 47/2022.
Lait vahvistettu
8.7.2022 Författning
Lait vahvistettu Tasavallan Presidentin esittelyssä 8.7.2022
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM030:00/2021
Ärendenummer VN/12884/2021
Projektets arrangör justitieministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid – 8.7.2022
Datum för tillsättande 18.5.2021
Lagberedning
RP om distansdeltagande och möten på nätet i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 27.8.2021 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 16/2022Original uppskatting av föredragningsvecka 17/2022 - 3
Överlämnad till riksdagen
21.4.2022 - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 79/2022Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Regeringens proposition att ändra reglerna i aktiebolagslagen, bostadsbolagslagen och kooperativlagen avseende årsstämman och andelsstämman för att underlätta fjärrdeltagande och möjliggöra fjärrmöten.
Ansvarig ministerJustitieminister Henriksson
- Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena
Kontaktperson
Jyrki Jauhiainen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 074
fornamn.efternamn@gov.fi
Mål och resultat
Syftet är att göra det lättare att delta på distans i aktiebolags, bostadsaktiebolags och andelslags bolagsstämmor samt i andelslags och fullmäktiges möten och att tillåta att möten ordnas på nätet på ett sätt som gör att man kan utnyttja de möjligheter som den nya mötestekniken innebär. Syftet är också att underlätta och skapa större möjligheter för delägare och medlemmar att delta med beaktande av delägarnas och medlemmarnas berättigade förväntningar och olika färdigheter att använda nya sätt att delta. Syftet är dessutom att utreda behovet av ändringar i den övriga lagstiftningen, till exempel i lagstiftningen om handelsregister och värdepapper.
Sammandrag
En arbetsgrupp som tillsatts av justitieministeriet bereder ett förslag som utformats som en regeringsproposition. Förslaget går ut på att det görs temporära ändringar aktiebolagslagen, lagen om bostadsaktiebolag och lagen om andelslag och att det eventuellt görs ändringar i övrig lagstiftning som har att göra med ändringsförslagen.
Utgångspunkter
Utvecklingen inom datakommunikationsförbindelser och mötestjänster samt samfundens och deras delägares och medlemmars färdigheter och kunnande när det gäller att använda dessa tjänster utvecklas på ett sätt som gör att distansdeltagande i möten och ordnande av möten på webben redan nu är ett adekvat alternativ till traditionella möten som ett sätt att ordna ett samfunds beslutsfattande och förbättra delägarnas och medlemmarnas möjligheter till deltagande. Å andra sidan har alla samfund och deras delägare eller medlemmar trots den snabba utvecklingen ännu inte färdigheter för att ordna sitt beslutsfattande eller deltagandet i beslutsfattandet på det här sättet.
De förfaranden som tillåts av de tillfälliga lagar (290/2020 och 677/2020) som införts på grund av de exceptionella pandemiförhållandena 2020–2021 och gäller ordnandet av samfunds möten och av samfundslagstiftningen har märkbart ökat utvecklingen och användningen möjligheterna till distansdeltagande och samfunds kommunikation på nätet. Enligt den information som finns tillgänglig kommer utvecklingen att fortsätta i de möten som ordnas 2021.
I betänkandet från justitieministeriets arbetsgrupp Gruppbaserad medborgarverksamhet 2020 (OM 2020:4) föreslås det att det i föreningslagen ska införas bestämmelser som gör det lättare delta på distans och tillåter möten på nätet som ett alternativ till traditionella föreningsmöten och fullmäktigemöten. Förslaget stöddes under remissrundan. Vad gäller föreningslagen fattas ett separat beslut.
När distansdeltagande underlättas och möten på nätet tillåts blir det lättare att ordna och delta i möten samt lättare att utnyttja möjligheterna i digitaliseringen när det gäller att utveckla och erbjuda tjänster för distansdeltagande och webbmötestjänster.
Justitieministeriet har den 18 maj 2021 tillsatt en arbetsgrupp som ska bereda förslag till lagstiftning om bolag och andelslag som ska underlätta distansdeltagande och tillåta möten på nätet. Arbetsgruppen utarbetar förslagen i form av en regeringsproposition. Arbetsgruppens mandattid går ut den 31 oktober 2021.
Innovatics Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.1.2022 Innovatics Oy
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet
Inderes oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
Korkein hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Justitieministeriet
-
22.11.2021 Justitieministeriet
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
22.11.2021 Justitieministeriet
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens betänkande
22.11.2021 – 23.1.2022 Remissbehandling
Justitieministeriet ber om utlåtanden om Distansstämmor och deltagande på distans i
aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag -arbetsguppens betänkande
Lausuntopalvelu.fiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Dokument
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Remissbehandling
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Ytterligare uppgifter
Begäran om utlåtande om arbetsgruppens betänkande
22.11.2021 – 23.1.2022 Remissbehandling
Justitieministeriet ber om utlåtanden om Distansstämmor och deltagande på distans i
aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag -arbetsguppens betänkande
Lausuntopalvelu.fiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Dokument
Innovatics Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.1.2022 Innovatics Oy
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet
Inderes oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
Korkein hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Justitieministeriet
-
22.11.2021 Justitieministeriet
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
22.11.2021 Justitieministeriet
Lausuntotiivistelmä
3.3.2022 Remissbehandling
Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.
Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.
Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).
Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin
Ytterligare uppgifter
Lausuntomenettely
-
1.2.2022 Nasdaq Helsinki Oy
Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
25.1.2022 Social- och hälsovårdsministeriet
Arvopaperimarkkinayhdistys; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
25.1.2022 Justitieministeriet
Osuustoimintakeskus Pellervo ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Osuustoimintakeskus Pellervo ry
Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Patentti- ja rekisterihallitus
Suomen Yrittäjät ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Suomen Yrittäjät ry
WWF Suomi; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 WWF Suomi
Euroclear Finland Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Euroclear Finland Oy
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Nasdaq Helsinki Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Nasdaq Helsinki Oy
-
23.1.2022 Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry (1)
Valtioneuvoston kanslia; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.1.2022 Statsrådets kansli
Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
22.1.2022 Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry
-
22.1.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Tampereen yliopisto; lausunto.pdf Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022
Neomeet Oy; lausunto.pdf Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Neomeet Oy
Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto.pdf Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Suomen Tilintarkastajat ry
-
21.1.2022 Inrikesministeriet
Tampereen yliopisto prof. Veikko Vahtera; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
Suomen Isännöintiliitto ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Suomen Isännöintiliitto ry
Suomen Kuntaliitto ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Suomen Kuntaliitto ry
Listayhtiöiden neuvottelukunta; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Listayhtiöiden neuvottelukunta
-
21.1.2022 Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry
Finanssiala ry; lausunto.pdf Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Finanssiala ry
Suomen Asianajajaliitto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Suomen Asianajajaliitto
Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Keskuskauppakamari ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Keskuskauppakamari ry
Suomen IR-yhdistys ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.1.2022 Suomen IR-yhdistys ry
Suomen Uusyrityskeskukset ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.1.2022 Suomen Uusyrityskeskukset ry
Sanoma Oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.1.2022 Sanoma Oyj
Työeläkevakuuttajat TELA ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.1.2022 Työeläkevakuuttajat TELA ry
Akava ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
20.1.2022 Akava ry
-
20.1.2022 Finansministeriet
Opetus- ja kulttuuriministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
14.1.2022 Undervisnings- och kulturministeriet
Pörssisäätiö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
13.1.2022 Pörssisäätiö
Suomen Vuokranantajat ry; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
11.1.2022 Suomen Vuokranantajat ry
Innovatics Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.1.2022 Innovatics Oy
Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy
Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet
Inderes oyj; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
3.12.2021 Inderes Oyj (2)
Korkein hallinto-oikeus; lausunto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
22.11.2021 Justitieministeriet
-
22.11.2021 Justitieministeriet
Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
22.11.2021 Justitieministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
7.5.2021 –