Konsumentklagonämnden skall avgöra hyres- och bostadsrättsärenden

justitieministeriet
Utgivningsdatum 12.9.2006 6.19
Typ:Pressmeddelande -

Konsumentklagonämndens behörighet utvidgas så att nämnden kan behandla och avgöra tvister som uppstår i samband med hyra av bostadslägenhet och överlåtelse av bostadsrätt. Nämnden kan också behandla ärenden som gruppklagomål. Nämndens verksamhetssätt reformeras och dess namn ändras till konsumenttvistenämnden.

Lagförslaget om ärendet överlämnades i dag till riksdagen. Meningen är att de nya bestämmelserna träder i kraft den 1 mars 2007.

Nämnden behandlar också nu tvister om bostadsköp men ärenden som gäller uthyrning av en bostad eller överlåtelse av bostadsrätt har inte hört till dess behörighet. I tvister som gäller bostad kan nämnden avgöra tvister förutom mellan konsumenten och näringsidkaren också mellan två enskilda personer. Det uppskattas att utvidgningen ökar det årliga antalet klagomål ca med 900 mål av vilka största delen är hyresmål.

Förslaget förbättrar medborgarnas rättsskydd eftersom tvisterna som gäller boende kan mera omfattande än tidigare behandlas i en avgiftsfri nämndebehandling som är ett alternativ till domstolen.

Gruppklagomålet sätts i gång av konsumentombudsmannen på en konsumentgrupps vägnar

I nämnden tas i bruk ett gruppklagomålsförfarande. Gruppklagomålet sätts i gång av konsumentombudsmannen på en konsumentgrupps vägnar. Ett ärende kan behandlas som gruppklagomål om flera konsumenters krav mot samma näringsidkare kan avgöras med ett beslut av nämnden. Gruppklagomålsförfarandet skall kunna användas t.ex. då ett planerings- eller tillverkningsfel uppdagas hos i ett flertal produkter som redan sålts till konsumenterna eller om deltagarna i en paketresa inte har fått den service om vilka det avtalades eller om ett avtal som har ingåtts med flera konsumenter har detsamma oskäliga villkor.

Konsumentombudsmannen skall definiera den grupp av konsumenter på vilkens vägnar han eller hon arbetar. Konsumenterna behöver inte själva anmäla sig till gruppen. De som hör till gruppen får själva besluta om de utnyttjar nämndens beslut.

Nämndens beslut har karaktären av en rekommendation på samma sätt som övriga ärenden som nämnden behandlar. Beslutet binder inte gruppens medlemmar och hindrar inte att hänskjuta ärendet till domstolen. Gruppklagomålet förbättrar rättsskyddet speciellt hos svaga konsumenter som inte vet sina rättigheter. Även näringsidkarna skulle kunna dra nytta av gruppklagomålet eftersom de kunde stöda sig till nämndens beslut i övriga motsvarande fall.

Gruppklagomålet sparar nämndens arbete eftersom den kan avgöra ärendet på en gång i stället för att behandla flertaliga enskilda klagomål.

Nämndens förfarandesätt reformeras för att verksamheten kan effektiveras och behandlingen försnabbas. Beslutsfattandet görs snabbare bl.a. genom att ge föredragandena rätt att avgöra klara och enkla ärenden. Nämnden är inte längre tvungen att ge ett beslut i alla ärenden som överförts till den utan den kunde avvisa ärenden där behandlingen och avgörande i nämnden är oändamålsenligt i de fall som avses närmare i lagen.

Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Marjo Lahelma, tfn (09) 1606 7672
e-post fö[email protected]