Ordningsboten direkt till fordonsinnehavaren vid automatisk trafikövervakning
Behandlingen av trafikförseelser som upptäcks vid automatisk trafikövervakning förenklas. Ordningsbotsföreläggandet kan härefter skickas direkt till den som är antecknad som fordonets ägare eller innehavare i fordonsregistret.
Republikens president har för avsikt att stadfästa en lag om ändring av ordningsbotslagen på fredag. Lagen träder i kraft i början av april 2006.
Genom reformen kan ordningsböter föreläggas snabbare och smidigare än tidigare. Reformen skapar bättre förutsättningar för en utvidgad automatisk trafikövervakning och kan därigenom antas förbättra trafiksäkerheten och minska antalet trafikolyckor. Det snabbare förfarandet innebär dessutom mindre arbete för polisen.
Riksdagen förutsätter dock i sitt uttalande att effekterna av den automatiska trafikövervakningen följs upp och att inte bara den här typen av övervakning byggs ut utan att det också avsätts resurser för traditionell trafikövervakning.
I det nuvarande systemet måste polisen göra en förundersökning för att reda ut vem som körde fordonet t.ex. genom att höra innehavaren eller ägaren. I fortsättningen kommer inte längre någon förundersökning att behövas, om inte fordonsinnehavaren motsätter sig det ordningsbotsföreläggande som skickas till honom eller henne.
Ordningsbot föreläggs om den tillåtna hastigheten överskrids med högst 20 kilometer i timmen. På störreöverskridningar tillämpas det nya systemet inte. Ordningsboten är 70, 85, 100 eller 115 euro beroende på vilken den högsta tillåtna hastigheten i området är och hur mycket den har överskridits.
Det förenklade förfarandet skall enligt förslaget också tillämpas på körning i en buss- eller spårvagnsfil i strid med trafikmärken.
Fordonsinnehavaren har en månad på sig att motsätta sig ordningsboten
Ordningsboten kan härefter skickas med vanlig post till den som är registrerad som fordonets ägare eller innehavare. För närvarande skall ordningsbotsföreläggandet delges bevisligen.
Mottagaren har en månad på sig att antingen betala ordningsboten eller motsätta sig den. Mottagaren behöver inte ange något motiv för att motsätta sig ordningsboten. Motsätter sig mottagaren inte boten förblir den i kraft och kan vid behov utmätas.
Om mottagaren motsätter sig ordningsboten skall polisen genom en summarisk förundersökning reda ut vem som kört fordonet, och ordningsboten föreläggs honom eller henne.
Om den som fått ordningsbotsföreläggandet inte har kunnat motsätta sig det inom utsatt tid kan han eller hon inom nio månader ansöka om att fatalietiden återställs för att kunna motsätta sig föreläggandet och därigenom få saken behandlad så att förarens identitet utreds.
Polisen skall skicka ordningsbotsföreläggandet per post inom två veckor från dagen för förseelsen. Det nya förfarandet kan också användas då den som förelagts ordningsbot meddelas körförbud.
Också den huvudsakliga föraren av en företagsbil eller företagets kontaktperson skall antecknas i registret
Ordningsböter kan endast föreläggas fysiska personer. Om en bil ägs eller innehas av enbart en juridisk person, dvs. ett företag eller en sammanslutning, skall den som ansvarar för användningen av bilen anmälas till fordonsregistret.
Företaget skall registrera den huvudsakliga föraren av bileneller den person som har uppgifter om bilens förare som användningsansvarig.
Den som ansvarar för användningen av en bil fungerar sålunda som kontaktperson vid sådana företag där ingen fysisk person har registrerats som innehavare av företagets bilar. Syftet med bestämmelserna är att göra det lättare för polisen att reda ut vem som körde bilen när hastighetsbegränsningarna överskreds med en bil som registrerats i företagets namn. Polisen kan fråga den användningsansvarige vem som körde bilen. Den användningsansvarige är själv inte skyldig att betala böterna annat än om det kan anses klarlagt att han eller hon körde bilen.
Gällande registreringsbestämmelser om fordonsinnehavare påverkas inte. En förare skall därför uppges som användningsansvarig bara om han eller hon inte kan anmälas som innehavare. Om ingen huvudsaklig förare kan anges, skall den som har uppgifter om vilka som kör bilen anmälas som användningsansvarig.
Tekniken i Fordonsförvaltningscentralens datasystem gör att ändringarna i registreringsbestämmelserna träder i kraft först i början av 2008. De nya bestämmelserna medför inga extra kostnader för företagen i det skede då ändringarna träder i kraft.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsdirektör Jan Törnqvist, tfn 09-160 677 00
lagstiftningsrådet Katariina Jahkola, tfn 09-160 677 05 (anträffbar fre 20.1.)
lagstiftningsrådet Asko Välimaa, tfn 09-160 677 08 (anträffbar fre 20.1.)
e-post: fö[email protected]