Ordningsbot föreslås bli möjlig även för sjötrafikförseelser
Från och med ingången av september kan ordningsbot föreläggas som påföljd även för vissa mindre förseelser inom sjötrafiken.
I samband med övervakningen av sjötrafiken har det framkommit att det finns ett klart behov av att komplettera påföljdsurvalet med ordningsbot. För närvarande kan anmärkning eller dagsbot föreläggas för mindre förseelser. Att förelägga dagsbot, som förutsätter att inkomsterna utreds, kan vara ett onödigt tungt förfarande vid mindre förseelser och enbart en anmärkning i vissa fall åter en otillräcklig påföljd.
Genom den förordning som utfärdades i dag bestäms att ordningsbot kan föreläggas för brott mot förbud som angetts med sjötrafikmärken eller ljussignaler, överskridande av högsta tillåtna hastighet, försummelse av skyldigheten att registrera båten eller att medföra dokument om farkosten eller för framförande av farkosten utan i lagen avsedd utrustning. Ordningsboten för sjötrafikförseelser kan vara 20, 35 eller 60 euro.
Effektivare bötfällning för överhastighet
Den ordningsbot som föreläggs den som framför en farkost för en överskridning av hastighetsbegränsningen som är högst lika stor som den högsta tillåtna hastigheten är 60 euro. Om den högsta tillåtna hastigheten är t.ex. sex kilometer i timmen, kan alltså även överhastigheten vara högst sex kilometer i timmen, dvs. ordningsbot kan föreläggasför en hastighet på högst 12 kilometer i timmen. Om hastighetsbegränsningen är 10 kilometer i timmen, kan ordningsbot föreläggas för högst lika stor överhastighet.
Användningsområdet för ordningsbot vid överhastighetsförseelser inom sjötrafiken utvidgas alltså i samma proportion som den högsta tillåtna hastigheten stiger. Om den högsta tillåtna hastigheten är mycket låg, är förhållandena i allmänhet sådana att av föraren krävs särskild uppmärksamhet och även en liten överhastighet kan vara till skada. På ett område med sådan hastighetsbegränsning är det motiverat att i stället för ordningsbot använda dagsböter även för en liten överhastighet.
Om den högsta tillåtna hastigheten åter är högre, kan även överhastigheten beroende på förhållandena vara större utan att gärningens klandervärdhet nödvändigtvis ökar i samma proportion. En större möjlighet att använda ordningsbot är således motiverad. Ordningsbot får emellertid enligt strafflagen inte föreläggas i enskilda fall, om förseelsen har varit ägnad att föranleda annan fara eller olägenhet än sådan som skall anses vara ringa.
Det kan bli aktuellt att förelägga ordningsbot - framför allt på områden med låga hastighetsbegränsningar - även för sådana överhastigheter som tidigare i praktiken har föranlett kanske bara en anmärkning. Till denna del kan reformen i vissa fall skärpa påföljderna inom sjötrafiken.
Ordningsbot kan föreläggas för framförande av en farkost utan länspump eller annat redskap för tömning av båten eller utan åror, paddel eller ankare med lina eller utan godkänd handbrandsläckare som uppfyller kraven i lag. Ordningsbotens storlek är 35 euro. Ordningsbot kommer däremot inte i fråga, om farkosten saknar lagstadgade räddningsvästar, flytplagg eller räddningsdräkter. Då föreläggs påföljden i form av dagsböter.
Skattefri dividendinkomst skall beaktas när dagsboten räknas ut
När dagsböter föreläggs räknas till den bötfälldes genomsnittliga månadsinkomst från ingången av september också dividendinkomst som är skattefri enligt inkomstskattelagen och annan därmed likställd skattefri inkomst (bl.a. räntan på andelskapital).
Ändringen av förordningen hänför sig till företags- och kapitalskattereformen. Den ändring av inkomstskattelagen som gäller saken trädde i kraft för ett år sedan. I samband med reformen slopades systemet med gottgörelse för bolagsskatt. De nya bestämmelserna om dividendbeskattning tillämpas första gången vid beskattningen för 2005.
Skattefria dividendinkomster eller med dem i inkomstskattelagen likställda andra skattefria inkomster inverkar inte på dagsbotens belopp för närvarande. En fysisk person kan emellertid ha stora skattefria dividendinkomster och deras inverkan på den bötfälldes betalningsförmåga kan vara avsevärd. Det är således motiverat att dessa inkomster beaktas i fortsättningen när böter föreläggs för att de bötfällda skall behandlas jämlikt.
Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Lena Andersson, tfn (09) 1606 7725 (på semester 1.8)
e-post: [email protected]