Ett system med betalnings på följder för olagliga oljeutsläpp

OM021:00/2003 Lagstiftningsprojekt

Öljypäästömaksu määrättäisiin hallinnollisena seuraamuksena öljyn tai öljypitoisen seoksen päästökiellon rikkomisesta sisäisillä aluevesillä, aluemerellä tai Suomen talousvyöhykkeellä. Päästöstä olisi oltava objektiivista näyttöä, mutta muuten maksu määrättäisiin tahallisuudesta tai tuottamuksesta riippumatta. Määrältään ja vaikutuksiltaan vähäisestä päästöstä maksua ei määrättäisi. Maksu määrättäisiin aluksen omistajalle tai laivanisännälle, ja sen suuruus määräytyisi taulukon mukaan päästön määrän ja aluksen koon perusteella. Maksu voitaisiin jättää määräämättä tai maksua voitaisiin alentaa, jos maksuvelvollinen osoittaa, että maksun määrääminen olisi ilmeisen kohtuutonta. Öljypäästömaksun määräisi rajavartiolaitos. Muutosta näissä asioissa haettaisiin valittamalla Helsingin käräjäoikeudessa toimivaan merioikeuteen. Uusi järjestelmä mahdollistaisi nykyistä nopeamman ja tehokkaamman puuttumisen havaittuihin laittomiin öljypäästöihin.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OM021:00/2003

Ärendenummer OM 20/41/2003

Projektets arrangör justitieministeriet

Mandattid 1.9.2003 –

Datum för tillsättande 28.8.2003

Lagberedning

Regeringsproposition 77/2005 Uppgifter om behandlingen i riksdagen

Riksdagens svar 147/2005

Antagen författning 1163/2005
Antagen författning 1164/2005

Projektets framskridande

Mål och resultat

Oikeusministeriö on 3.12.2004 asettanut työryhmän laatimaan ehdotuksen hallituksen esitykseksi aluksista aiheutuvan vesien pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta niin, että lakiin lisätään uusi 2 a luku öljypäästömaksusta. Ehdotus on laadittava öljypäästömaksutyöryhmän (Oikeusministeriö, työryhmämietintö 2004:4) ehdotusten ja niistä annettujen lausuntojen perusteella.

Utgångspunkter

Valtioneuvosto teki keväällä 2002 periaatepäätöksen toimista Itämeren suojelemiseksi. Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen hallitusohjelman kohdan 10. Ympäristöpolitiikka mukaan Itämeren suojeluohjelman toteuttamista jatketaan. Itämeri pyritään saamaan nimetyksi erityisen herkäksi merialueeksi (PSSA). Myös öljy- ja kemikaalikuljetusten sekä muiden vaarallisten kuljetusten aiheuttamia riskejä vähennetään. Hallituksen iltakoulussa 18.6.2003 on katsottu, että tahallisiin öljypäästöihin syyllistyneelle alukselle tulisi voida määrätä hallinnollinen seuraamus eli sakko. Nykyisen rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän ongelmana on hitaus, syytteen nostamiseksi vaadittavan näytön hankkiminen ja seuraamuksen täytäntöönpano suhteessa kansainvälisen alusliikenteen luonteeseen. Hallinnollisesta seuraamuksesta on iltakoulussa todetun mukaisesti hyviä kokemuksia Ruotsista ja Saksasta. Helsingin komissio on hyväksynyt vuonna 1998 suosituksen päästörikkomusten seuraamusten yhdenmukaistamisesta.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt