Begäran om utlåtande om hur väl lagen om behandling av personuppgifter i brottmål fungerar och om erfarenheterna i anslutning till tillämpningen av lagen
OM043:00/2022 Projekt
Justitieministeriet ordnade begäran om utlåtande 6.8–27 augusti 2021 om hur väl lagen om behandling av personuppgifter i brottmål fungerar och om erfarenheterna i anslutning till tillämpningen av lagen. Begäran hänför sig till Europeiska kommissionens uppgift enligt artikel 62.1 i dataskyddsdirektivet att överlämna rapporterna om bedömningen och översynen av direktivet till Europaparlamentet.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM043:00/2022
Ärendenummer VN/19902/2021
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 6.8.2021 – 3.6.2022
Datum för tillsättande
Mål och resultat
Neuvoston näkemys hyväksyttiin marraskuussa 2021 (saatavilla englanniksi https://www.consilium.europa.eu/media/54304/st_13943_2021_init_en.pdf).
Komissio ei ole toimittanut kertomuksia parlamentille ja neuvostolle 6.5.2022 määräaikaan mennessä. Komissio julkaisi kertomuksen 25.7.2022 (saatavilla englanniksi: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0364&from=EN).
Lausuntoyhteenveto julkaistu Hankeikkunassa 3.6.2022.
Utgångspunkter
Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/680 om skydd för fysiska personer med avseende på behöriga myndigheters behandling av personuppgifter för att förebygga, förhindra, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder, och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av rådets rambeslut 2008/977/RIF (nedan direktivet om dataskydd i brottmål) trädde i kraft den 5 maj 2016 och EU:s medlemsstater var ålagda att sätta genomförandelagstiftningen i kraft senast den 6 maj 2018. I Finland har direktivet om dataskydd i brottmål genomförts i huvudsak genom dataskyddslagen avseende brottmål och vid upprätthållandet av den nationella säkerheten (1054/2018, nedan dataskyddslagen avseende brottmål). Genom lagen har man samtidigt genomfört konventionen (CTS 108) om skydd för individer i den automatiska informationshantering som utförs av behöriga myndigheter som hör till lagens tillämpningsområde och protokollet (CETS 223) om att ändra konventionen. Konventionens tillämpningsområde täcker även sådan behandling av personuppgifter som faller utanför EU-rätten.
I enlighet med artikel 62.1 i direktivet om dataskydd i brottmål ska Europeiska kommissionen senast den 6 maj 2022, och därefter regelbundet med fyra års mellanrum, lämna rapporter med översyn och utvärdering av direktivet till Europaparlamentet och Europeiska unionens råd. Rapporterna är offentliga. I anslutning till utvärderingen och översynen granskar kommissionen särskilt hur bestämmelserna i kapitel V om överföringar av personuppgifter till tredjeländer eller internationella organisationer tillämpas och hur väl bestämmelserna fungerar (särskilt i fråga om artikel 36 och 39). När kommissionen gör utvärderingar och översyner av direktivet om dataskydd i brottmål beaktar kommissionen de ståndpunkter och iakttagelser som kommer från Europaparlamentet, Europeiska unionens råd samt andra organ eller källor som har samband med saken.
Sommaren 2020 offentliggjorde kommissionen meddelandet ”Det fortsatta arbetet med att anpassa regelverket för den tidigare tredje pelaren till dataskyddsreglerna”. I meddelandet granskar kommissionen i enlighet med artikel 62.6 i direktivet om dataskydd i brottmål unionens godkända särskilda bestämmelser och avtal som gäller den behandling som behöriga myndigheter utför till de ändamål som anges i direktivet om dataskydd i brottmål för att utvärdera om de bör anpassas till direktivet. Kommissionen har tills vidare bara lagt fram de två förslag som nämns i meddelandet. Kommissionens utvärdering av innehållet i medlemsstaternas genomförandelagstiftning är ännu inte klar. Det finns också anledning att notera att det bara finns erfarenheter av att verkställa direktivet från en relativt kort tidsperiod, vilket innebär att det till alla delar inte ännu är möjligt att dra slutsatser om hur väl bestämmelserna fungerar.
Europeiska unionens råds dataskyddsarbetsgrupp bereder en rådets ståndpunkt, som förutsätts av artikel 62 i direktivet om dataskydd i brottmål, och kommissionen beaktar denna ståndpunkt när kommissionen gör en utvärdering av direktivet. 2019 beredde rådet en motsvarande ståndpunkt om tillämpningen av EU:s allmänna dataskyddsförordning. Ståndpunkten godkändes i januari 2020.
Även efterhandsutvärderingen av den nationella lagstiftningen kommer under de närmaste åren att få en allt större betydelse som en del av målet med högklassig lagstiftning. I enlighet med regeringsprogrammet har Finland för avsikt att utarbeta ett system på statsrådsnivå för efterhandsutvärdering av lagstiftning. Beredningen av systemet pågår just nu. Med det här målet i beaktande är det ändamålsenligt att det redan nu fästs uppmärksamhet vid hur väl dataskyddslagen avseende brottmål fungerar eftersom lagen på ett centralt sätt påverkar skyddet av personuppgifter och privatlivet.
Ytterligare uppgifter
Justitieministeriet ordnade begäran om utlåtande 6.8–27 augusti 2021 om hur väl lagen om behandling av personuppgifter i brottmål fungerar och om erfarenheterna i anslutning till tillämpningen av lagen. Begäran hänför sig till Europeiska kommissionens uppgift enligt artikel 62.1 i dataskyddsdirektivet att överlämna rapporterna om bedömningen och översynen av direktivet till Europaparlamentet. Justitieministeriet utrede också erfarenheterna av hur dataskyddslagen avseende brottmål tillämpas i Finland.
Det nationella projektet avslutades den 3 juni 2022 och ett sammandrag av utlåtandena har publicerats i statsrådets tjänst för projektinformation. Rådets synpunkter godkändes i november 2021. Kommissionen publicerade rapporten om direktivet den 25 juli 2022.
Lausuntomenettely
Lausuntoyhteenveto rikosasioiden tietosuojalain toimivuus 01062022 PDF
3.6.2022 Justitieministeriet
Puolustusministeriön lausunto PDF
30.8.2021 Försvarsministeriet
Rikosseuraamuslaitos; lausunto PDF
27.8.2021 Rikosseuraamuslaitos
-
27.8.2021 Suojelupoliisi
Lähete, Poliisihallituksen lausunto MSG
27.8.2021 Poliisihallitus
Poliisihallituksen lausunto PDF
27.8.2021 Poliisihallitus
Oikeusrekisterikeskus; lausunto PDF
27.8.2021 Oikeusrekisterikeskus
Tietosuojavaltuutetun toimisto; lausunto PDF
27.8.2021 Tietosuojavaltuutetun toimisto
Tulli; lausunto PDF
27.8.2021 Tulli
-
26.8.2021 Valtakunnansyyttäjän toimisto
Päijät-Hämeen käräjäoikeus; lausunto PDF
26.8.2021 Päijät-Hämeen käräjäoikeus
VMn vastaus rikosasioiden tietosuojalaki_ei lausuttavaa PDF
25.8.2021 Finansministeriet
Sisäministeriön lausunto asiassa VN/19902/2021 PDF
23.8.2021 Inrikesministeriet
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia ; lausunto PDF
19.8.2021 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
Lausuntopyyntö rikosasioiden tietosuojalain toimivuudesta PDF
6.8.2021 Justitieministeriet
Vastauksien käsittely
Tuomioistuinvirasto; lausunto PDF
27.8.2021 Tuomioistuinvirasto
Övriga dokument och promemorior
-
1.6.2022
-
6.8.2021
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt