Projektet Pidetty! inom justitieministeriets förvaltningsområde
OM025:00/2023 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Justitieministeriet tillsätter projektet Pidetty!, vars långsiktiga mål är att inom justitieministeriets förvaltningsområde
- öka arbetsgivarens möjligheter att välja de bästa bland goda sökanden
- stärka arbetsgivarbilden och ryktet som en rekommenderad arbetsplats
- göra arbetet mer givande
- hantera personalomsättningen
- bidra till en mer verkningsfull inskolning av personal
- effektivt utnyttja de anslag som anvisats för personalresurser.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer OM025:00/2023
Ärendenummer VN/2768/2023
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 1.3.2023 – 28.2.2025
Datum för tillsättande
Kontaktperson
Taru Ritari, Hankepäällikkö
tel. +358 295 150 306
[email protected]
Mål och resultat
Många mindre åtgärder och förbättringar, kreativa och djärva försök, nya initiativ. Lösningsorienterade diskussioner och utvecklingsorienterade möten. Lärdomar av varandra, utnyttjande av färdiga lösningar.
Projektet genomförs med ett handledande och lösningsorienterat grepp. Målet är att stödja aktörerna vid ämbetsverken och inom sektorerna när det gäller att identifiera de viktigaste utvecklingsobjekten som har största effekt och hitta kreativa lösningar. Dessutom är målet att engagera aktörerna i genomförandet av försök och åtgärder.
Samtidigt är utgångspunkten för projektet att identifiera styrkor och öppet berätta om dem – både som en del av uppbyggandet av arbetsgivarbilden och ryktet och i form av benchmarking inom förvaltningsområdet.
Sammandrag
Justitieministeriet tillsätter projektet Pidetty!, vars långsiktiga mål är att inom justitieministeriets förvaltningsområde
- öka arbetsgivarens möjligheter att välja de bästa bland goda sökanden
- stärka arbetsgivarbilden och ryktet som en rekommenderad arbetsplats
- göra arbetet mer givande
- hantera personalomsättningen
- bidra till en mer verkningsfull inskolning av personal
- effektivt utnyttja de anslag som anvisats för personalresurser.
Utgångspunkter
I samband med redogörelsen för rättsvården 2022 utreddes även problemen med rekrytering vid ämbetsverken. Problem av olika slag identifierades inom hela förvaltningsområdet. De hänför sig både till tillgången på personal och till oönskad personalomsättning.
Målet är att den rekryterade personalen ska hållas kvar i sitt arbete, hos sin arbetsgivare eller inom förvaltningsområdet en längre tid. Samtidigt vill vi förmedla en starkare bild av våra omtyckta arbetsgivare, yrken, arbetsplatser och arbetsgemenskaper. Människor söker sig till oss och vill arbeta hos oss.
För projektet ansvarar en projektchef med uppdraget som huvudsyssla. Projektets styrgrupp utgörs av förvaltningsledningen för sektorerna inom förvaltningsområdet. Projektets arbetsgrupp utgörs av nätverket för utveckling av personalledningen inom justitieministeriets förvaltningsområde (HEKEVE) med medlemmar från alla sektorer och från huvudavtalsorganisationerna. Projektchefen och HEKEVE ansvarar särskilt för genomförandet av försök och åtgärder som omfattar flera sektorer. För projektet reserveras anslag för finansiering av försöken och åtgärderna.
Päätöksentekovaihe
-
Asettamispäätös, oikeusministeriön hallinnonalan Pidetty!-hanke PDF
10.2.2023 Justitieministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Ritari, Taru
Hankepäällikkö
justitieministeriet
Roll: Ansvarig person
1.3.2023 – 28.2.2025
Ritari, Taru
Hankepäällikkö
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.3.2023 – 28.2.2025