Målet effektivare betalningsförmedling inom EU

justitieministeriet
Utgivningsdatum 18.12.2008 8.06
Typ:Pressmeddelande -

Avsikten är att effektivisera och försnabba förmedlingen av betalningar inom EU. I och med reformen ska t.ex. kontoöverföringar och direktdebiteringar ske snabbare än nu inom EU- och EES-området. Samtidigt förbättras betalarens skydd vid fel.

En arbetsgrupp som justitieministeriet tillsatt föreslår att det stiftas en betaltjänstlag, genom vilken bestämmelserna i EU:s betaltjänstdirektiv sätts i kraft. Den nya lagen ska gälla betaltjänster som tillhandahålls av bl.a. banker och kreditkortsbolag samt delvis även telebolag. Lagen är avsedd att träda i kraft den 1 november 2009.

Tiderna för att genomföra betalningstransaktioner förkortas. Bankerna ska enligt förslaget genomföra gränsöverskridande kontoöverföringen till först inom tre arbetsdagar och från början av 2012 inom en arbetsdag. Inrikes betalningstransaktioner ska genast när lagen träder i kraft genomföras inom en arbetsdag.

Betaltjänstanvändarens ansvar för orättmätig användning av kreditkort eller andra betalningsmedel lindras avsevärt. Arbetsgruppen föreslår att användarens ansvar för vårdslöshet vid hanteringen av betalningsmedel begränsas till högst 150 euro. För närvarande föreskrivs ingen övre gräns för ansvaret. Den föreslagna övre gränsen ska dock inte gälla fall där det är fråga om uppsåtlig eller grov vårdslöshet. Som exempel på grov vårdslöshet nämner arbetsgruppen att kreditkortet och den kod som hänför sig till det förvaras i samma plånbok.

För betaltjänstleverantörer föreskrivs enhetlig informationsskyldighet, som ska göra det möjligt att jämföra tjänsterna och priserna på dem.

De nya bestämmelserna innebär merkostnader för banker, kreditkortsbolag och teleföretag som tillhandahåller betaltjänster. De blir bl.a. tvungna att företa stora ändringar i sina datasystem. Kostnaderna är dock till stor del av engångsnatur och nyttan förväntas överstiga kostnaderna inom rimlig tid, så den totala effekten är positiv med tanke på samhällsekonomin.

Iakttagandet av betaltjänstlagen ska övervakas av Finanstillsynen och konsumentombudsmannen.

Till betänkandet hänför sig två uttalanden och tre avvikande meningar. I de avvikande meningarna föreslås bl.a. en övergångstid för teleföretagen för att genomföra ändringarna.

En arbetsgrupp vid finansministeriet bereder de bestämmelser som gäller bl.a. koncession för institut som tillhandahåller betaltjänster. Avsikten är att samordna arbetsgruppernas förslag våren 2009.

Ytterligare upplysningar:
lagstiftningsrådet Tuomo Antila, tfn (09) 1606 7719 (borta 22.12-5.1)
EU-sakkunnig Tia Möller, tfn (09) 1606 7751