Rättshjälpsinfos telefonrådgivning mycket populär

justitieministeriet
Utgivningsdatum 21.11.2005 11.53
Typ:Pressmeddelande -

Under de första sex veckorna av försöket har rättshjälpsinfos telefonrådgivning tagit emot 1220 samtal, av vilka 33 kommit till den svenskspråkiga rådgivningstelefonen och ett samtal till den nordsamiska. Efter den första veckan har antalet samtal stabiliserats på omkring 40 samtal per dag. Försöket med riksomfattande telefonrådgivning i rättsliga frågor inleddes i början av oktober.

De flesta samtalen har gällt arvsrättsliga frågor. Andra frågor som allmänheten velat ha svar på har gällt bouppteckning, upprättande av testamente, intressebevakning samt äktenskapsrättsliga och andra familjerättsliga frågor. Ytterligare frågor som tagits upp vid telefonrådgivningen är möjligheten att få rättegångsbiträde i brottmål, ett vittnes ställning och ordnandet av skötseln av åldriga föräldrars ekonomiska angelägenheter.

Ofta har den som ringt velat utreda en sak som han eller hon borde ha skött om redan tidigare men som av en eller annan anledning har glömts bort. Många har tyckt att det varit nyttigt att få diskutera juridiska frågor med någon och att tillsammans försöka finna ett lämpligt tillvägagångssätt. Majoriteten av dem som ringt till rådgivningstelefonen har förstått att rättshjälpsbyråns sekreterare, som svarar i rådgivningstelefonen, inte kan ta ställning till egentliga juridiska frågor utan bara ge information om vart man kan vända sig för att få hjälp.

Samtalstiden har varierat mellan en knapp minut och 23 minuter. Den genomsnittliga samtalstiden har varit ca 6 minuter. I ungefär vart femte fall har man kunnat lösa frågeställarens problem utan att han eller hon behövt några anvisningar om något annat ställe att vända sig till.

Försöket med telefonrådgivning i rättsliga frågor kommer att fortsätta fram till slutet av år 2006. Samtidigt med telefonrådgivningen har justitieministeriet öppnat webbsidor med grundläggande juridisk information samt information om myndigheter och organisationer som man kan vända sig till i juridiska frågor. Under de gångna drygt sex veckorna har över 3800

nerladdningar eller sökningar gjorts på sidorna.

Den finskspråkiga telefonrådgivningen har öppet måndag - fredag mellan kl. 9.00 och 15.00 på nummer 0100 86200 och den svenskspråkiga servicen måndag - fredag mellan kl. 9.00 och 12.00 på nummer 0100 86 201. Samtalet kostar 6 cent per minut. Utöver detta debiteras en lokalnätsavgift eller mobiltelefonavgift.

Telefonrådgivningen på nordsamiska betjänar på nummer 016-521 545 tisdagar kl. 10.00 - 11.00. Samtalspriset bestäms på basis av det abonnemangsavtal som personen i fråga har tecknat med sin egen teleoperatör. Sammanlagt 12 rättshjälpsbyråer, samtliga utanför huvudstadsregionen, deltar i försöket.

Ytterligare upplysningar:

överinspektör Teija Hyytiäinen, tfn (09) 1606 7584 och 050 435 4853,

e-post: fö[email protected]

>> Webbsidorna med rättshjälpsinfo
>> Webbsidorna med rättshjälpsinfo (på finska)