Joensuunseudun ja Joensuun oikeusaputoimistojen yhdistäminen
OM050:00/2005 Lagstiftningsprojekt
Asetusta esitetään muutettavaksi siten, että Joensuun ja Joensuunseudun oikeusaputoimistot yhdistettäisiin yhdeksi oikeusaputoimistoksi, Joensuun oikeusaputoimistoksi. Samalla lakkautettaisiin yksi johtavan julkisen oikeusavustajan virka. Sivutoimistot jat-kaisivat entisissä tiloissaan samalla henkilökuntamäärällä.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM050:00/2005
Ärendenummer OM 13/33/2005
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 19.10.2005 –
Datum för tillsättande 19.10.2005
Mål och resultat
Oikeusministeriön strategiassa eräänä tavoitteena on kansalaisten yhdenvertaisuus oikeusturva-asioissa. Yksi keino parantaa kansalaisten yhdenvertaisuutta on kohdentaa oikeuslaitoksen virastoja ja virkoja väestökehityksen myötä muuttuvaa kysyntää vastaaviksi. Oikeusaputoimistojenkin resurssitarvetta eri paikkakunnilla voidaan tarkastella suhteuttamalla julkisten oikeusavustajien määrä alueen asukaslukuun, mikä antaa suuntaa todennäköisen kysynnän määrästä. Toisaalta oikeusaputoimistojen henkilöstön määrää ja sijoituspaikkoja arvioitaessa on otettava huomioon paikalliset tarpeet siten, että oikeusapupalveluiden tasapuolinen ja riittävä saatavuus varmistetaan koko maassa. Matemaattiseen tasapuolisuuteen asukaspohjan suhteen ei ole syytä pyrkiä, sillä oikeusapupalvelujen tarjonnassa on merkitystä myös muun muassa asiointietäisyyksillä ja kulkuyhteyksillä. Toimistojen verkostoa harkitessa otetaan huomioon myös tarkoituksenmukainen yksikkökoko. Yhden tai kahden oikeusavustajan toimistot ovat pienen henkilömäärän vuoksi haavoittuvia. Näitä periaatteita noudattaen muutamia oikeusaputoimistoja, sivutoimistoja ja sivuvastaanottoja on järjestelty uudelleen. Myös muutamia virkoja on siirretty sellaisiin toimistoihin, joissa niitä tarvitaan enemmän.
Utgångspunkter
Joensuussa on kaksi oikeusaputoimistoa, Joensuun ja Joensuunseudun oikeusaputoimis-tot. Joensuun toimisto on toiminut käytännössä vain Joensuussa, vaikka toimistolla onkin kaksi sivuvastaanottoa, Kiihtelysvaarassa ja Kontiolahdella. Tällä hetkellä Joensuun oikeusaputoimistossa on johtavan julkisen oikeusavustajan, kaksi julkisen oikeusavustajan ja neljä toimistohenkilön virkaa, joista yksi on osa-aikainen. Joensuun oikeusaputoimiston johtava julkinen oikeusavustaja on tehnyt eroilmoituksen ja jää eläkkeelle 1.11.2005 lukien, minkä vuoksi yhdistämiskysymys on nyt ajankohtainen. Joensuunseudun oikeusaputoimistolla on kaksi sivutoimistoa, Ilomantsissa ja Kiteellä, sekä seitsemän sivuvastaanottoa: Enossa, Kesälahdella, Liperissä, Outokummussa, Polvijärvellä, Rääkkylässä ja Tohmajärvellä. Maantieteellinen toimintasäde on laaja. Joensuunseudun toimistossa on johtavan julkisen oikeusavustaja, neljä julkista oikeusavustajaa, osa-aikainen oikeusneuvoja, hallintosihteeri, osastosihteeri ja kolme toimistosihteeriä. Joensuunseudun johtava julkinen oikeusavustaja on toiminut Itä-Suomen oikeusapupiirin oikeusaputoimen johtajana.
Asetus tulee voimaan 1.1.2006.
Tillsättande och organisering
Justitieministeriets förordning om ändring av justitieministeriets förordning om förläggningskommune DOC
22.9.2005 Oikeusministeriö
Oikeusministeriön asetus valtion oikeusaputoimistojen sekä niiden sivutoimistojen ja sivuvastaanotto DOC
22.9.2005 Oikeusministeriö
Övriga dokument och promemorior
ESITYS VALTION OIKEUSAPUTOIMISTOJEN SEKÄ NIIDEN SIVUTOIMISTOJEN JA SIVUVASTAANOTTOJEN SIJAINNISTA AN DOC
20.9.2005 Oikeusministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt