Projekt för att skapa ett verksamhetsstyrnings- och dokumenthanteringssystem för förvaltnings- och specialdomstolarna (HAIPA)
OM004:00/2016 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Projektet syftar till att utveckla verksamheten vid förvaltnings- och specialdomstolarna på ett sätt som förbättrar deras arbetsmetoder och ökar produktiviteten. I projektet skapas en informationssystemshelhet HAIPA som är pålitlig, stabil och lätt att använda och där behandlingen av allt material som gäller rättsprocesser sker helt elektroniskt.
Annan etapp
1.4.2016 – 24.4.2018
Planerings- och upphandlingsskedet
Annan etapp
31.12. – 31.12.2020
Projektet avslutades 31.12.2020.
Annan etapp
25.4.2018
Genomförandeskedet
Planerings- och upphandlingsskedet
1.4.2016 – 24.4.2018 Annan etapp
I projektets planerings- och upphandlingsskede gjorde man upp beskrivningar av målarkitekturen och plattformsarkitekturen och utarbetade kravspecifikationer. I det skedet konkurrensutsattes också it-leverantörerna.
Projektet avslutades 31.12.2020.
31.12.2020 Annan etapp
Genomförandeskedet
25.4.2018 Annan etapp
I genomförandeskedet skapar man tillsammans med två it-leverantörer informationssystemshelheten HAIPA, som omfattar såväl ärendehantering och verksamhetsstyrning som e-tjänster.
Projektets framskridande
Planerings- och upphandlingsskedet
1.4.2016 – 24.4.2018 Annan etapp
I projektets planerings- och upphandlingsskede gjorde man upp beskrivningar av målarkitekturen och plattformsarkitekturen och utarbetade kravspecifikationer. I det skedet konkurrensutsattes också it-leverantörerna.
Genomförandeskedet
25.4.2018 Annan etapp
I genomförandeskedet skapar man tillsammans med två it-leverantörer informationssystemshelheten HAIPA, som omfattar såväl ärendehantering och verksamhetsstyrning som e-tjänster.
Projektet avslutades 31.12.2020.
31.12.2020 Annan etapp
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer OM004:00/2016
Ärendenummer OM 1/32/2016, VN/923/2018 , VN/923/2018
Projektets arrangör justitieministeriet
Mandattid 25.1.2016 – 31.12.2020
Datum för tillsättande 20.1.2016
Förhållande till regeringsprogrammet
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
spetsprojekt Digitalisoidaan julkiset palvelut
åtgärder Hallinnon sisäiset prosessit digitalisoidaan ja entiset prosessit puretaan
Mål och resultat
Målet för projektet är att modernisera arbetssätten och arbetsmetoderna vid förvaltningsdomstolarna (högsta förvaltningsdomstolen, förvaltningsdomstolarna och Ålands förvaltningsdomstol) och specialdomstolarna (försäkringsdomstolen, marknadsdomstolen och arbetsdomstolen) och att möjliggöra elektroniskt samarbete med övriga myndigheter, privaträttsliga sammanslutningar och medborgarna. Projektet har i uppgift att genomföra en informationssystemshelhet HAIPA som effektiviserar och förenhetligar förvaltningsdomstolarnas och specialdomstolarnas ärendehanteringsprocesser och stöder nya arbetssätt och arbetsmetoder. För att möjliggöra elektroniskt samarbete genomförs inom projektet också egna elektroniska tjänster för medborgare och privaträttsliga sammanslutningar samt myndigheter och sakkunnigledamöter vid domstolarna.
Sammandrag
Projektet syftar till att utveckla verksamheten vid förvaltnings- och specialdomstolarna på ett sätt som förbättrar deras arbetsmetoder och ökar produktiviteten. I projektet skapas en informationssystemshelhet HAIPA som är pålitlig, stabil och lätt att använda och där behandlingen av allt material som gäller rättsprocesser sker helt elektroniskt.
Utgångspunkter
Ärende- och dokumenthanteringen har sköts före HAIPA inom förvaltnings- och specialdomstolarna med Lotus Notes-baserade ärendehanteringssystem. Domstolarnas system bygger på föråldrad teknik och motsvarar inte dagens behov.
Införandet av elektroniska rättskipningsprocesser medför avsevärd nytta i synnerhet för förvaltnings- och specialdomstolarna, där verksamheten baserar sig på en skriftlig process. De elektroniska processerna gör det möjligt att försnabba avgörandena och förbättra deras kvalitet, underlätta tillträdet till domstol, effektivisera informationsgången, öka insynen i verksamheten och minska kostnaderna för dokumentförvaltning. När dessa möjligheter realiseras blir verksamheten kostnadseffektiv, och så förbättras rättssäkerheten, ökar förtroendet för domstolarna och ökar domstolsbeslutens inverkan i samhället.
Förvaltnings- och specialdomstolarna, med undantag för marknadsdomstolen och arbetsdomstolen, tog i bruk HAIPA 5.5.2020. Marknadsdomstolen inledde användningen av det nya systemet i november 2020 och arbetsdomstolen i januari 2021. Ibruktagandet skedde stegvis så att domstolarnas tidigare ärendehanteringssystem tills vidare fortfarande var i bruk vid sidan av HAIPA. En tjänst där medborgare och privaträttsliga sammanslutningar elektroniskt kan sköta alla skriftliga ärenden, såsom sända besvär, svara på en begäran om hörande, sända utredningar och ta emot domstolsbeslut, integrerades i HAIPA i samband med ibruktagandet 5.5.2020 och användningen av den ökar gradvis. Avsikten är att myndigheternas och domstolarnas sakkunnigledamöters elektroniska tjänster inom ärendehanteringen tas i bruk våren 2021. Migrationsverket integrerade sitt system i HAIPA i september 2020. Besvärsnämnden för social trygghet SAMU integrerade sitt system i HAIPA i januari 2021. Integrationen mellan Skatteförvaltningen och HAIPA torde bli färdig i april 2021. Också FPA förbereder sig på att integrera sitt system.
Projektet avslutades 31.12.2020.
Sedan ingången av 2021 har Domstolsverket i samarbete med Rättsregistercentralen ansvarat för den fortsatta utvecklingen och upprätthållandet av HAIPA.
Tillsättande och organisering
-
3.11.2020
-
6.10.2020
-
10.8.2020
-
10.8.2020
-
24.6.2020
-
HAIPA johtoryhmän kokoonpanon muutos 5.6.2020 PDF
5.6.2020
-
31.3.2020
-
24.3.2020
-
3.3.2020
-
3.3.2020
-
3.3.2020
-
1.3.2020
-
17.2.2020
-
30.1.2020
-
29.1.2020
-
27.1.2020
-
17.12.2019 Oikeusministeriö
-
28.11.2019 Oikeusministeriö
-
15.11.2019 Oikeusministeriö
-
15.11.2019 Oikeusministeriö
-
5.9.2019 Oikeusministeriö
-
15.8.2019 Oikeusministeriö
-
8.7.2019 Oikeusministeriö
-
27.6.2019 Oikeusministeriö
-
26.6.2019 Oikeusministeriö
-
26.6.2019 Justitieministeriet
-
10.6.2019 Oikeusministeriö
-
5.6.2019 Oikeusministeriö
-
5.6.2019 Oikeusministeriö
-
5.6.2019 Justitieministeriet
-
11.4.2019 Oikeusministeriö
-
2.4.2019 Oikeusministeriö
-
2.4.2019 Oikeusministeriö
-
2.4.2019 Justitieministeriet
-
25.3.2019 Oikeusministeriö
-
14.2.2019 Oikeusministeriö
-
7.2.2019 Oikeusministeriö
-
7.2.2019 Oikeusministeriö
-
24.1.2019 Oikeusministeriö
-
9.1.2019 Oikeusministeriö
-
20.12.2018 Oikeusministeriö
-
18.12.2018 Oikeusministeriö
-
7.11.2018 Oikeusministeriö
-
3.10.2018 Oikeusministeriö
-
3.10.2018 Oikeusministeriö
-
13.9.2018 Oikeusministeriö
-
17.5.2018 Oikeusministeriö
-
15.5.2018 Oikeusministeriö
-
9.5.2018 Oikeusministeriö
-
5.2.2018 Oikeusministeriö
-
5.2.2018 Oikeusministeriö
-
Oikeusministeriön päätös 18.1.2018 johtoryhmän kokoonpanon muutos PDF
18.1.2018 Oikeusministeriö
-
11.1.2018 Oikeusministeriö
-
11.1.2018 Oikeusministeriö
-
8.12.2017 Oikeusministeriö
-
8.12.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA-hankkeen asiakirjahallintotyöryhmän kokoonpanon muutos Välimaan tilalle Heidi Aalto PDF
9.10.2017 Oikeusministeriö
-
9.10.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA-hankkeen muutosjohtamisen tuki -työryhmän kokoonpanon muutokset PDF
28.6.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA tiedonhallintatyöryhmän kokoonpanon muutokset, päätös PDF
27.6.2017 Oikeusministeriö
-
Ändringar i sammansättning av arbetsgruppen, beslut PDF
27.6.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA-hankkeen muutoksenjohtamisen tuki -työryhmän kokoonpanon muutos 20.3.2017 PDF
20.3.2017 Oikeusministeriö
-
13.3.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA -hankkeen muutosjohtamisen tuki -työryhmän kokoonpanon muutos PDF
28.2.2017 Oikeusministeriö
-
20.2.2017 Oikeusministeriö
-
Muutokset vaatimuusmäärittelyprojektissa PDF
15.2.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA-hankkeen asiakirjahallintotyöryhmän asettaminen PDF
8.2.2017 Oikeusministeriö
-
9.1.2017 Oikeusministeriö
-
HAIPA-hankkeen tiedonhallintatyöryhmän kokoonpanon muutos ja täydennys PDF
9.1.2017 Oikeusministeriö
-
Oikeusministeriön päätös 20.12.2016 OM 1/32/2016 HAIPA Johtoryhmän kokoonpanon muutos PDF
20.12.2016 Oikeusministeriö
-
9.11.2016 Oikeusministeriö
-
9.11.2016 Oikeusministeriö
-
17.10.2016 Oikeusministeriö
-
17.10.2016 Oikeusministeriö
-
17.10.2016 Oikeusministeriö
-
17.10.2016 Oikeusministeriö
-
13.6.2016 Oikeusministeriö
-
1.4.2016 Oikeusministeriö
-
25.1.2016 Oikeusministeriö
-
Oikeusministeriön päätös 20.1.2016 johtoryhmän asettaminen PDF
25.1.2016 Oikeusministeriö
-
20.1.2016 Oikeusministeriö
Remissbehandlingar och höranden
-
HAIPA:n lausunto; Lausuntopyyntöön OM 6/41/2016 Summaaristen riita-asioiden keskittäminen PDF
9.3.2017 Oikeusministeriö
Övriga dokument och promemorior
-
Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden esitys (Pyhäjärvi) PDF
15.1.2016 Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
-
Vaasan hallinto-oikeuden esitys (Kellosalo) PDF
15.1.2016 Vaasan hallinto-oikeus
-
Vakuutusoikeuden esitys (Pystynen) PDF
15.1.2016 Vakuutusoikeus
-
Turun hallinto-oikeuden esitys (Isomoisio) PDF
15.1.2016 Turun hallinto-oikeus
-
Korkeimman hallinto-oikeuden esitys (Guimares-Purokoski) PDF
15.1.2016 Korkein hallinto-oikeus
-
Hämeenlinnan hallinto-oikeus (Pitkäranta) PDF
15.1.2016 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
-
Helsingin hallinto-oikeuden esitys (Heikkilä) PDF
15.1.2016 Helsingin hallinto-oikeus
-
Oikeusrekisterikeskuksen esitys (Raatikainen) PDF
15.1.2016 Oikeusrekisterikeskus
-
OM:n tietohallintoyksikön esitys (Manu) PDF
12.1.2016 Tietohallintoyksikkö
-
Markkinaoikeuden esitys (Mikkola Kimmo) PDF
11.1.2016 Markkinaoikeus
Projektgrupp
Person
Roll, Mandattid
Hyvärinen, Tiina
Hankejohtaja
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.10.2019 – 31.12.2020
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kivari, Tuula
Hankejohtaja
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
1.1.2017 – 31.7.2019