Riita-asian oikeudenkäyntimenettelyn uudistaminen käräjäoikeudessa, työryhmä

OM0001:00/06/01/1999 Lagstiftningsprojekt

Työryhmän ehdotuksen on sisällettävä ehdotus riita-asian valmistelun keventämiseksi. Työryhmän esitys tulee siksi laatia siten, että siinä:

- laajennetaan mahdollisuuksia ratkaista riita-asia suoraan kirjallisen valmistelun jälkeen ilman pääkäsittelyä,

- tiukennetaan valmistelun lykkäämistä koskevia säännöksiä siten, että valmisteluistuntoja ei pääsääntöisesti saisi olla kuin yksi,

- tehdään rajoitetusti mahdolliseksi siirtyä kirjallisesta valmistelusta suoraan pääkäsittelyyn,

- selvitetään, onko tarpeen nimenomaisesti säätää laissa puhelimen käytöstä käräjäoikeuden valmistelussa,

- selvitetään mahdollisuudet erillisen pääkäsittelyn toimittamiseen myös yhden tuomarin kokoonpanossa, sekä

- selvitetään, onko perusteltua lieventää prekluusiosääntelyä käräjäoikeudessa.

Hakemusasioiden käsittelystä annettuja säännöksiä ei muutettu uuteen riita-asiain menettelyyn siirryttäessä. Voimassa oleva hakemusasioiden käsittelylaki perustuu osin vanhaan menettelyyn. Tästä on ollut seurauksena ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OM0001:00/06/01/1999

Ärendenummer 4202/41/98 OM

Projektets arrangör justitieministeriet

Mandattid 18.12.1998 – 31.12.1999

Datum för tillsättande 18.12.1998

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Projektets framskridande

Mål och resultat

Työryhmän tulee selvittää nämä ja muutkin ilmenneet epäkohdat ja tehdä ehdotuksensa niiden poistamiseksi erityisesti sitä silmällä pitäen, että oikeudenkäynnit tulisivat nykyista nopeammiksi, valmistelu ja pääkäsittely vaiheistuvaisit paremmin sekä että oikeudenkäynnit halpenisivat.

Utgångspunkter

Uusi riita-asiain oikeudenkäyntimenettely alioikeuksissa tuli voimaan 1.12.1993. Lakia säädettäessä eduskunnan lakivaliokunta edellytti, että uudistuksen voimaantultua seurataan oikeuskäytännön muuttumista ja sitä, miten uudet säännökset omaksutaan. Lisäksi tulee seurata, aiheutuuko uudistuksesta sellaisia epäkohtia, joita ei ole osattu ottaa huomioon. Tarvittaessa on ryhdyttävä toimenpiteisiin virheellisen käytännön ja epäkohtien korjaamiseksi (LaVM 16/1990 s.4). Kuluneen viiden vuoden kokemusten perusteella on jo nyt selvillä, että kaikki uudistuksen tavoitteet eivät ole täysin toteutuneet. Nykyistä oikeudenkäyntimenettelyä on arvosteltu muun muassa pitkittyvästä kirjallisesta valmistelusta ja valmisteluistuntojen lykkäämisestä. Oikeudenkäynnin painopiste on käytännössä valmistelussa ja lisäksi valmistelun ja pääkäsittelyn erottaminen toisistaan ei ole toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla. Oikeudenkäyntien vaiheistus ei ole muodostunut niin selkeäksi kuin edellytettiin. Tästä on ollut seurauksena se, että oikeudenkäynnissä tehdään asian käsittelyn eri vaiheissa päällekkäistä työtä. Oikeudenkäynnit ovat tulleet entistä kalliimmiksi ja ne ovat uuden menettelyn myötä myös joissain tapauksissa hidastuneet.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt