Sananvapauden käyttämistä koskevan lainsäädännön uudistaminen

OM0125:00/06/01/1998 Lagstiftningsprojekt

Uudistettavana on sananvapauden käyttämistä koskeva lainsäädäntö. Toimikunnan ehdotuksen mukaan uusi laki sisältäisi säännökset muun muassa vastine- ja oikaisuoikeudesta, oikeudesta hankkia tietoja ja välittää niitä toisille sekä anonyymin ilmaisun ja tietolähteen suojasta. Lailla annettaisiin julkaistun viestin sisältöön perustuvaa rikos- ja vahingonkorvausoikeudellista vastuuta koskevia säännöksiä sekä joukkoviestintää varten tarpeellisia erityissäännöksiä toimivaltaisesta tuomioistuimesta, pakkokeinoista ja seuraamuksista. Laki sisältäisi säännöksen myös vastaavan toimittajan rikosoikeudellisesta vastuusta (päätoimittajarikkomus). Ehdotuksen mukaan syytteen nostamisesta julkaistun viestin sisältöön perustuvista virallisen syytteen alaisista rikoksista päättäisi valtakunnansyyttäjä, jolle siirrettäisiin myös oikeusministeriölle nykyisin kuuluva painokannevalta. Lisäksi laki sisältäisi verkkoviestintää koskevat erityissäännökset viestin lähettäjän selvittämistä ja jakelun ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OM0125:00/06/01/1998

Ärendenummer 2694/061/1995

Projektets arrangör justitieministeriet

Mandattid

Datum för tillsättande

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning Hanke jatkuu dnrolla 348/41/99 OM

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen pääasiallisena tavoitteena on antaa hallitusmuodon 10 §:n 1 momentin sananvapaussäännöksen sisältämän lakivarauksen edellyttämiä tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä. Tarkoitus on, että sananvapauden käyttämistä koskeva uusi lainsäädäntö soveltuisi saman sisältöisenä kaikkeen joukkoviestintään tallennus-, julkaisu- ja jakelutekniikasta riippumatta (ns. välineneutraalisuuden periaate). Tarvittavien säännösten tulisi siten koskea myös uusia viestimiä ja joukkoviestinnän uusia muotoja. Sääntelyllä pyritään selkeyttämään julkaisu- ja ohjelmatoiminnan harjoittajien sekä muíden sananvapauttaan joukkoviestinnässä käyttävien yksilöiden oikeuksia, velvolisuuksia ja vastuuta. Tavoitteena on myös keventää viestinnän sisällön valvontaa koskevaa voimassa olevaa sääntelyä. Tarkoitus on korvata painovapauslaki (1/1919), radiovastuulaki (219/1971) ja kaapeltlähetystoiminnasta annetun lain (307/1987) 6 luvun säännökset.

Utgångspunkter

Painovapauslain vanhentuneisuuteen on kiinnitetty huomiota monessa eri yhteydessä. Eduskunnan lakivaliokunta on todennut, ettei painovapauslaki ole enään ajanmukainen, ja pitänyt lain kokonaisuudistusta tarpeellisena (LaVM 2/1993 vp). Painovapauslain puutteisiin on kiinnitetty huomiota myös perusoikeusuudistuksen (969-972/1995) valmistelun yhteydessä (ks. KM 1992:3, s. 254). Toimikunta luovutti välimietintönsä (KM 1996:2) oikeusministeriölle 12.2.1996. Välimietinnössä toimikunta rajasi tehtäväänsä sekä hahmotteli uudistuksen keskeisiä lähtökohtia ja suuntaviivoja. Välimietinnöstä annattiin oikeusministeriölle 36 lausuntoa (Tiivistelmä sananvapaustoimikunnan välimietinnöstä annetuista lausunnoista, oikeusministeriö, kesäkuu 1996). Kaikissa lausunnoissa pidettiin toimikunnan työn yleisiä lähtökohtia oikeina. Useimmat lausunnonantajat korostivat tarvetta säätää laki, joka olisi sovellettavissa kaikkeen viestintään tallennus-, julkaisu- ja jakelutekniikasta riippumatta. Sananvapaustoimikunta ehdotti helmikuussa 1997 jättämässään mietinnössä, että sananvapauden käyttämistä joukkoviestinnässä koskevat säännökset koottaisiin yhteen lakiin. Ehdotettu laki olisi sovellettavissaa kaikkeen kotimaiseen julkaisu- ja ohjelmatoimintaan viestin tallennus-, julkaisu- tai jakelutekniikasta riippumatta.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt