Revidering av konsumentskyddslagen för att främja den gröna omställningen

OM033:00/2024 Lagstiftningsprojekt

Arbetsgruppen som tillsatts av justitieministeriet har utarbetat ett förslag till de bestämmelser som är nödvändiga för att genomföra reparationsdirektivet och konsumentskyddsdirektivet avseende den gröna omställningen.

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer OM033:00/2024

Ärendenummer VN/10618/2024

Projektets arrangör justitieministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Projektstadiet Remissförfarande

Mandattid 4.4.2024 –

Datum för tillsättande

Lagberedning

RP med förslag till lag om ändring av konsumentskyddslagen och till lag som har samband med den (maskinöversatt)

  • 1

    Under beredning

    Tillagd i sessionsperioden 14.8.2025
  • 2

    Nuvarande nivå: Uppskattad föredragningsvecka

    Uppskattning av ny föredragningsvecka 9/2026
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

  • 4

    Författningen har antagits

Genom propositionen genomförs direktivet (EU) 2024/1799 om gemensamma regler för att främja reparation av varor och (EU) 2024/825 om konsumentmakt iden gröna omställningen

Ansvarig ministerJustitieminister Meri

KontaktpersonToni Tähtinen, justitieministeriet

Lagstiftningsplan för vårsessionen 2026

Kontaktperson
Marja Luukkonen Yli-Rahnasto, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 190
[email protected]

Projektets framskridande

Mål och resultat

För genomförandet av konsumentskyddsdirektivet avseende den gröna omställningen föreslås det i betänkandet ändringar i 2 och 6 kap. i konsumentskyddslagen (38/1978). Ändringarna och kompletteringarna gäller den information som ska lämnas vid marknadsföring samt näringsidkarens informationsskyldighet innan avtal ingås. För genomförandet av direktivet om reparation av varor föreslås ändringar i 5 och 8 kap. i konsumentskyddslagen och i avfallslagen (646/2011). I förslaget åläggs tillverkare av vissa varor en skyldighet att tillhandahålla konsumenterna reparationstjänster i viss omfattning också när det inte är fråga om fel i varan som säljaren eller tillverkaren ansvarar för. Det föreslås också att det till konsumentskyddslagen fogas bestämmelser om det så kallade europeiska formuläret för reparationsinformation. Det är inte obligatoriskt för näringsidkare som tillhandahåller reparationstjänster att använda formuläret för reparationsinformation. Närmare bestämmelser om formuläret och dess innehåll utfärdas genom förordning av justitieministeriet. Båda direktiven förutsätter ändringar också i lagen om vissa befogenheter för konsumentskyddsmyndigheterna (566/2020). Genomförandet av konsumentskyddsdirektivet avseende den gröna omställningen förutsätter ändringar också i statsrådets förordning om otillbörligt förfarande från konsumentsynpunkt vid marknadsföring och i kundrelationer (601/2008). Eftersom de ändringar som görs i förordningen är betydande och till vissa delar också lämnar rum för tolkning, har arbetsgruppen undantagsvis också behandlat utkastet till promemoria till förordningen. Utkastet till promemoria finns som bilaga till arbetsgruppens betänkande.

Utgångspunkter

Direktivet om reparation av varor:

I reparationsdirektivet föreskrivs det om gemensamma regler för reparation av varor och ändras förordningen om samarbete mellan konsumentskyddsmyndigheterna ((EU) 2017/2394), varuförsäljningsdirektivet ((EU) 2019/771) och direktivet om grupptalan ((EU) 2020/1828). Direktivet innehåller bestämmelser om bl.a. ett frivilligt europeiskt formulär för reparationsinformation, en skyldighet att reparera vissa varor, information om reparationsskyldigheten, en onlineplattform för reparationer och en nationell kontaktpunkt i anslutning till den, åtgärder som främjar reparationer i medlemsstaterna samt påföljder. Direktivet innehåller också vissa ändringar i varuförsäljningsdirektivet.

Direktivet förutsätter nya bestämmelser om tillverkarens skyldighet att tillhandahålla reparationstjänster i de varor som specificeras i direktivet för att avhjälpa fel som framkommer utanför säljarens ansvar för fel. Reparationsskyldigheten gäller bl.a. tvättmaskiner, diskmaskiner, dammsugare och mobiltelefoner. Direktivet förutsätter också åtgärder för att iaktta bestämmelserna om en onlineplattform för reparation, såsom inrättande av en nationell del av den europeiska onlineplattformen och utseende av en nationell kontaktpunkt för onlineplattformen. Dessutom förutsätter de ändringar i varuförsäljningsdirektivet som gjorts genom direktivet preciseringar i 5 kap. i konsumentskyddslagen (38/1978) som gäller varuhandel. Bestämmelserna om påföljder förutsätter preciseringar i lagen om vissa befogenheter för konsumentskyddsmyndigheterna (566/2020).

Direktivet ska genomföras nationellt senast den 31 juli 2026 och de nya bestämmelserna ska börja tillämpas samma dag.

Konsumentskyddsdirektivet avseende den gröna omställningen:

Genom konsumentskyddsdirektivet avseende den gröna omställningen ändras direktivet om otillbörliga affärsmetoder (2005/29/EG, UCP-direktivet) och konsumenträttighetsdirektivet (2011/83/EU). Direktivet kompletterar UCP-direktivets bestämmelser om vilseledande affärsmetoder och vilseledande underlåtenhet med anknytning till vissa miljöaspekter. Dessutom läggs till bilaga I i UCP-direktivet, den s.k. svarta listan, nya affärsmetoder som under alla omständigheter ska anses vara otillbörliga. När det gäller konsumenträttighetsdirektivet gäller de nya bestämmelserna särskilt information som ska lämnas innan avtal ingås. Dessutom innehåller direktivet bestämmelser om s.k. harmoniserad deklaration och harmoniserad märkning för anmälan om lagstadgat ansvar för fel och kommersiell hållbarhetsgaranti.

Bestämmelserna i direktivet förutsätter ändringar i 2 kap. i konsumentskyddslagen, där det föreskrivs om marknadsföring och förfarandet i kundrelationer. Ändringsbehoven gäller också statsrådets förordning om otillbörligt förfarande från konsumenternas synpunkt vid marknadsföring och i kundrelationer (601/2008), som utfärdats med stöd av 2 kap. 15 § 3 mom. i konsumentskyddslagen. Dessutom förutsätter direktivet ändringar i konsumentskyddslagens bestämmelser om information till konsumenter innan avtal ingås i 6 kap. om hemförsäljning och distansförsäljning samt preciseringar av bestämmelserna om påföljder i lagen om vissa befogenheter för konsumentskyddsmyndigheterna.

Direktivet ska genomföras nationellt senast den 27 mars 2026 och de nya bestämmelserna ska börja tillämpas den 27 september 2026.

Ytterligare uppgifter

Mer om ämnet

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt