Hoppa till innehåll
Media

Justitieministeriet fastställde riktlinjer för hörande av medborgare och organisationer i sin verksamhet

justitieministeriet
Utgivningsdatum 13.6.2012 7.00
Pressmeddelande -

Justitieministeriet vill vara ett genuint interaktivt ministerium som effektivt främjar medborgarnas och sina intressentgruppers delaktighet. I de nyligen fastställda riktlinjerna för medborgarsamhället kartläggs goda praxis och ges praktiska verktyg för tjänstemännen för ett högklassigt och öppet samarbete med intressentgrupperna.

Dessutom ska det genom utbildning säkerställas att tjänstemännen upplever att det hör till deras uppgift att ha kontakt med medborgarorganisationerna, intressentgrupperna och medborgarna.

Riktlinjerna för medborgarsamhället gäller lagberedningen, utvecklingsprojekten och övrig verksamhet vid justitieministeriet och inom dess förvaltningsområde.

I riktlinjerna betonas att till justitieministeriets uppgifter hör att bereda samhällets grundläggande lagstiftning som är av central betydelse för medborgarna. I detta arbete är det särskilt viktigt att medborgarna har möjlighet att delta och påverka. Också när det gäller justitieministeriets andra uppgifter, såsom brottsförebyggande och utveckling av valsystemet, är det viktigt att höra olika medborgargrupper och ordna möjlighet till växelverkan mellan ministeriet och medborgarna.

Ytterligare upplysningar:
specialplanerare Niklas Wilhelmsson, tfn 02951 50348, e-post: fö[email protected]

Justitieministeriets riktlinjer för medborgarsamhället

Anna-Maja Henriksson
Tillbaka till toppen