Uudet 0100-alkuiset palvelunumerot käyttöön oikeushallinnossa
Oikeushallinnon virastot ovat ottaneet käyttöön uudet 0100-alkuiset palvelunumerot. Uudistus on tehty, jotta kansalaiset voivat soittaa oikeushallinnon virastoihin mahdollisimman edullisesti, kuten eduskunnan apulaisoikeusasiamies on päätöksessään edellyttänyt. Myös vanhat 010-alkuiset oikeushallinnon palvelunumerot säilyvät uusien rinnalla.
Palvelua haluava kansalainen voi valita, kumpaan numeroon soittaa. Nyrkkisääntö on, että lankapuhelimella on edullisinta soittaa 010-alkuiseen numeroon ja matkapuhelimella 0100-alkuiseen numeroon. Uudistus hyödyttää erityisesti matkapuhelinasiakkaita, joiden on edullisempaa soittaa 0100-numeroihin kuin vanhoihin palvelunumeroihin.
Numerouudistus koskee tuomioistuimia, oikeusaputoimistoja, ulosottovirastoja, syyttäjänvirastoja, Kuluttajariitalautakuntaa, Konkurssiasiamiehen toimistoa, Oikeushallinnon palvelukeskusta, Oikeushallinnon tietotekniikkakeskusta, Rikosseuraamusvirastoa ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskusta. Jo käytössä olevat Oikeusrekisterikeskuksen ja Tietosuojavaltuutetun toimiston 0100-palvelunumerot säilyvät.
Puhelinnumerot ja puheluja koskevat hintatiedot löytyvät osoitteesta: www.oikeus.fi/4316.htm
Oikeusministeriö on ottanut vastatakseen puhelinoperaattorin veloittamista liikennöintikuluista. Asiakkaan maksettaviksi jäävät ainoastaan hänen oman puhelinsopimuksensa mukaiset paikallisverkko- tai matkapuhelinverkkomaksut.
Puhelutaksat uusiin 0100-numeroihin ovat asiakkaan tekemästä sopimuksesta riippuen yleensä 2,5 – 7 senttiä minuutilta koskien sekä lanka- että matkapuhelimia. Joissakin virastoissa on käytössä 050-alkuiset numerot, joihin soitettaessa hinta riippuu asiakkaan tekemästä omasta liittymäsopimuksesta.
Lisätiedot:
erityisasiantuntija Timo Erjansola, oikeusministeriön tietohallintoyksikkö, puh.(09) 1606 7930